Archive for the ‘Uncategorized’ Category:

Ciri-Ciri Calon Suami Terbaik dalam Islam

21314336_749765781897877_2969819560665058672_n

Seorang wanita berhak memilih calon suami mereka akan kerana mahukan kehidupan yang harmoni dan terjamin. Zaman sekarang wanita lebih cenderong memilih calon suami yang berkerjaya, rupa paras, dan berharta. kali ni admin nak share sedikit tentang ciri-ciri memilih calon suami didalam islam.

 

1. Taat pada Perintah Islam dan akhlak yang mulia

Agama islam mengimbangkan antara agama dan akhlak. seorang lelaki yang menjaga akhlak nya tidak akan membelakangkan agamanya. lelaki yang menjaga solatnya (dengan Allah) , pasti menjaga akhlaknya dengan manusia.

2.Mempunyai semangat Berjihad yang tinggi

Berjihad disini adalah berbentuk menerapkan dalam kehidupan seharian menegakkan agama islam danMempunyai sifat melindungi.

3. Rajin dan Berusaha mencari rezeki yang halal

Seorang lelaki yang bangun awal pagi dan keluar mencari rezeki yang halal untuk kebahgiaan keluarga adalah salah satu calon suami yang baik

4. Mendahulukan Ibu bapa

Seorang lelaki yang mendahulukan ibu bapanya juga salah satu daripada calon suami yang baik. Mana mungkin seorang suami boleh membahagiakan isterinya, jika dia derhaka pada kedua ibu bapa nya.

 

Pesanan Rasulullah kepada wanita-wanita

Di dalam riwayat yang lain, menurut Abu Hatim al-Muzani r.a., selepas Rasulullah s.a.w bersabda seperti di atas, lalu para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah ! Walaupun dia telah mempunyai isteri?” Lalu Rasulullah s.a.w mengulangi, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia!” sebanyak tiga kali. 

 

admin Gebu-muez

Pengorbanan Seorang Ayah

21317980_749770491897406_1690199201114029805_n

Jika nak dibandingkan kedudukan ayah dan ibu, memang ibu lebih tinggi darjatnya, tapi pengorbanan seorang ayah mencari nafkah untuk keluarga tidak terkira.

MENCARI NAFKAH TIDAK KIRA MASA

Selalu kita minta duit belanja daripada ibu waktu kita kecil, tapi percayalah yang berkerja keras untuk mendapat kan duit dan memberi pada ibu itu adalah AYAH kita.

AYAH PELINDUNG KELUARGA

Secara fizikalnya, memang ayah lebih kuat berbanding ibu. dan sifat semula jadi seorang lelaki/ayah untuk melindungi keluarga dari ancaman bahaya. seorang ayah sanggup membuat apa sahaja asalkan anak dan isteri terlepas drp bahaya

TANPA AYAH, KITA TIDAK AKAN ADA DI DUNIA

Ramai diantara kita yang menyatakan ” KAMI LAHIR DARIPADA RAHIM IBU, BUKAN AYAH”. Ternyata salah. tanpa benih daripada ayah, takkan mengandung ibu kita.

PENGORBANAN TIADA BATAS

Admin betul2 tersentuh bile terbaca kisah ayah yang ingin menjual ginjal demi membiayai persekolahan anak perempuan nya.

 1

Seorang ayah sanggup membuat apa saja demi melihat kebahagiaan anaknya. Tapi ape pengorbanan anak kepada seorang ayah?

Semoga ayah kita selamat didunia dan diakhirat kelak.

admin gebu- muez

 

Merdeka kah Perkahwinan anda?

gambar kontent 14

Menjalani bahtera perkahwinan tidak semudah dan seindah abc sampai z , keseluruhannya berubah seperti Tanggungjawab sebagai seorang suami atau seorang isteri selepas berkahwin.

Kebanyakan Bakal pengantin dieorg just fikir untuk mendapatkan perkahwinan yang megah dan sempurna ala ala retis gitu tanpa memikirkan kebelansungan kehidupan selepas mendirikan rumahtangga. Atas faktor tersebut, pasangan mula berbalah dan tidak bersefahaman dalam menyelesaikan isu rumahtangga, jalan singkat yang diambil adalah dengan menjatuhkan “talak”. Merdeka kah perkahwinan mereka?

 

Didalam ni admin nak memberi beberapa cadangan untuk mengekalkan ikatan suami isteri yang bahagia.

 

PERTAMA- BERTOLAK ANSUR

Rahsia yang paling tepat bagi mewujudkan keharmonian rumahtangga adalah bertolak ansur. Bukan dari segi paras rupa yang perlu di utamakan dalam memilih pasangan tapi sikap bertolak ansur dan faham memahami itu lebih penting. Peranan diantara kedua-dua suami dan isteri yang penting bagi mewujudkan keluarga bahagia. Ataupun Buat undang2 dalam rumahtangga. bila suami marah, isteri kene senyap ataupun disebaliknya. undang2 ni nak mengelakkan drp bergaduh. Sebab takda orang gaduh sorang2 😛

 

KEDUA- KESEIMBANGAN KEHIDUPAN/KERJA

Seimbangkan hidup dengan sempurna. boleh berdisplin, kerja super duper rajin, sembang gelak2 dengan officemates. kat rumah pun kene la berdisplin ,rajin gelak2 nakal dgn isteri/suami. Jadi, serba sedikit dapat mencetuskan suasana yang harmoni dan tidak kekok.

 

KETIGA- ROMANTIK LAH SIKIT BANG

Cari peluang untuk bertindak romantik terhadap isteri. Ini termasuk senyum, lemah lembut, sebut sayang, baby, manja, mucuk banyak kali pun takpa, buat sebelum disuruh, sentuhan lembut, puji lah sikit isteri tu bang dan bagi lah hadiah.

 

SELAMAT MENCUBA SEMUA PENGANTIN BARU DAN PENGANTIN LAMA.

 

admin Gebu- Muez not as usual.

 

 

 

 

 

 

Tips Menyimpan Duit Kahwin

Assalamualaikum

berkahwin adalah impian setiap insan, akan tetapi untuk melaksakan majlis perkahwinan memerlukan wang yang mencukupi. Jadi disini kami menyertakan tips bagaimana nak simpan duit untuk majlis perkahwinan

TIPS 1- Mulakan Menabung 

tips-menabung-dengan-sistem-7-jars

untuk menabung , korang memerlukan tekad dan azam yang tinggi sebab kalau menyimpan duit dan kebarangkalian untuk mengguna balik duit tu sangat tinggi. Menabung mengikut kemampuan, tetapi seeloknya 30% daripada duit gaji anda.

TIPS 2-  Elak daripada Berhutang/Kad Kredit

create-apple-id-without-credit-card

Nak mendirikan rumahtangga memerlukan pengorbanan masa, kudrat dan pelbagai lagi. Sesetengah orang menggunakan loan sebagai jalan mudah untuk berkahwin. Percaya lah, nanti anak dah 3 orang pun hutang tak habis bayar lagi. Say no to Hutang piutang, Bersederhana je mengikut ukuran dibadan sendiri.

TIPS 3-  Had kan Perbelanjaan anda

kat sini admin tekankan pasal perbelanjaan korang yang couple2 ni. setiap minggu nak keluar tengok wayang, pegi makan sedap2 la.. so sehari keluar korg abiskan rm100 pada weekend. kalau sebulan ade 4 minggu so lebih kurang 4 kali korg keluar. jadi total rm400 korang leburkan di panggung wayang dan makan sedap2. kalau korang limit kan sebulan sekali pun dah cukup utk simpan rm300.

so itulah tips2 nak simpan duit korang untuk perkahwinan korg, kalau nk bg admin simpankan pon boleh..hehehehe

Admin Gebu- Muez bukan biasye2

Nak Pakej Perkahwinan yang Murah? lawati pakej perkahwinan Permata Saadah.

Tips Menyimpan Duit Belanja Kahwin

Assalamualaikum

berkahwin adalah impian setiap insan, akan tetapi untuk melaksakan majlis perkahwinan memerlukan wang yang mencukupi. Jadi disini kami menyertakan tips bagaimana nak simpan duit untuk majlis perkahwinan

 

TIPS 1- Mulakan Menabung 

tips-menabung-dengan-sistem-7-jars

untuk menabung , korang memerlukan tekad dan azam yang tinggi sebab kalau menyimpan duit dan kebarangkalian untuk mengguna balik duit tu sangat tinggi. Menabung mengikut kemampuan, tetapi seeloknya 30% daripada duit gaji anda.

 

TIPS 2-  Elak daripada Berhutang/Kad Kredit

create-apple-id-without-credit-card

Nak mendirikan rumahtangga memerlukan pengorbanan masa, kudrat dan pelbagai lagi. Sesetengah orang menggunakan loan sebagai jalan mudah untuk berkahwin. Percaya lah, nanti anak dah 3 orang pun hutang tak habis bayar lagi. Say no to Hutang piutang, Bersederhana je mengikut ukuran dibadan sendiri.

 

TIPS 3-  Had kan Perbelanjaan anda

kat sini admin tekankan pasal perbelanjaan korang yang couple2 ni. setiap minggu nak keluar tengok wayang, pegi makan sedap2 la.. so sehari keluar korg abiskan rm100 pada weekend. kalau sebulan ade 4 minggu so lebih kurang 4 kali korg keluar. jadi total rm400 korang leburkan di panggung wayang dan makan sedap2. kalau korang limit kan sebulan sekali pun dah cukup utk simpan rm300.

 

so itulah tips2 nak simpan duit korang untuk perkahwinan korg, kalau nk bg admin simpankan pon boleh..hehehehe

Admin Gebu- Muez bukan biasye2

 

Nak Pakej Perkahwinan yang Murah? lawati pakej perkahwinan Permata Saadah.

 

perkahwinan antara dua darjat

huhuhu

 

post percubaan blog